Ako stážista máš prideleného svojho mentora. Mentor je jednoducho povedané osoba, ktorá má vo firme alebo v organizácií, v ktorej stážuješ, nad tebou dohľad. Stará sa o tvoj pracovný výkon, zadáva ti úlohy, pozoruje, či sa v niečom zlepšuješ, dáva ti spätnú väzbu a mnoho iného. Zároveň pôsobí aj ako prienik medzi tebou a organizáciou. Už pred fyzickým nástupom na stáž si oboznámený/á, kto tvoj mentor bude. Jeho celé meno a kontakt nájdeš v dokumente Learning Agreement. Ak nastane problém (najmä na pracovisku), patrí sa zdôveriť ako prvému práve svojmu pridelenému mentorovi. Budovanie kladného vzťahu s mentorom by si si preto mal/a dať ako prioritu. Vzniká ti tak skvelý priestor (aj) na to, aby si sa naučil pracovať a komunikovať s „nadriadeným.“
Teraz si predstavme, že v práci nastal problém. Momentálne si pracovne dosť vyťažený/á a nestíhaš deadliny (to sa ti inak môže stať aj po stáži). Máš dokončiť úlohy do termínu, ktorý sa blíží a začínaš byť v strese. Logicky, nie každý si to hneď prizná a povie to mentorovi. Je to však to najlepšie, čo môžeš urobiť. Priznať si, že nestíhaš, resp. práve pracuješ na iných úlohách, je ľudské a vyžaduje si istú dávku sebareflexie. V prvom rade si dohodni stretnutie s mentorom, presnú hodinu a miesto (napr. mailom). Pred stretnutím skús zhodnotiť, či ti s danou záležitosťou bude skutočne vedieť pomôcť. Nefungujúci výťah v bytovke ti asi nepomôže spojazdniť. Priprav si, čo povieš, aká je situácia, argumenty k jeho komentárom a čo je najdôležitejšie, konkrétne návrhy ako problém vyriešiť. Neboj sa predostrieť aj možno banálny návrh riešenia, je to stále lepšie ako len prísť a povedať „nestíham.“ V prípade nestíhania deadlinu to môže byť napríklad, že by si privítal úlohy, o ktorých vieš, že sú prioritou, alebo privítaš menej úloh, o ktorých vieš, že na nich môžeš pracovať vlastným tempom, prípadne zadávanie úloh v časovom predstihu. Nie je hanba priznať si, že si precenil/a svoje možnosti. Najdôležitejšie je o probléme rozprávať a nie predstierať, že je všetko v poriadku. Situácie ako táto ťa naučia zahájiť stanovisko k problému a prísť na najvhodnejšie riešenie.
Medzi najčastejšie problémy, s ktorými sa stážisti stretávajú, sú nevyhovujúca pracovná doba, žiadne voľné dni, charakter pracovných úloh. Aj pri týchto problémoch odporúčame postupovať rovnako, teda zdôveriť sa mentorovi a spoločne hľadať riešenie. Tvoje návrhy by mohli byť, že si ochotný si vymeškané hodiny nadrobiť iné dni, alebo by si si vedel/a predstaviť pracovať aj v iný pracovný čas, kedy sa cítiš najviac výkonný/á. Ak sú úlohy pre teba príliš jednoduché, vyjadri svoj záujem pracovať na zložitejších úlohách. Pri svojich návrhoch je však potrebné brať do úvahy pozíciu, ktorú máš, a tiež aj profil organizácie/firmy.

Pokiaľ si na stáži prostredníctvom WorkSpace Europe a stretneš sa s nepochopením zo strany mentora, ozvi sa nám. Podľa skúsenosti však vieme, že vo väčšine prípadov sa dohodnete. Vysvetlíš nám situáciu a pomôžeme ti v rámci našich možností. Mysli však na to, že ty najlepšie poznáš svoju prácu a aj podmienky, v ktorých pracuješ. Navyše si tam aj fyzicky. My sme stále v Bratislave.
Napriek tomu sme spolu počas stáže v kontakte. Chceme vedieť, ako sa máš a záleží nám na tom, aby bola stáž pre teba prínosom. Počas stáže ti posielame tri online formuláre, v ktorých sa môžeš úprimne vyjadriť k tomu , ako sa ti na stáži darí a či si spokojná/ý. Vždy je lepšie sa o probléme porozprávať než ho zakrývať a neskôr sa sťažovať, ako zle ti na stáži bolo.
Stáž je v prvom rade príprava do reálneho zamestnania a čeliť problémom budeš musieť aj neskôr. Je teda super, že do toho ideš. Držíme ti palce, nech všetko plynie hladko a ak by si náhodou niekedy narazil/a na problém, veríme, že už budeš vedieť, čo robiť…
Ak sa nám chceš zdôveriť, ako si si poradil/a s problémom na stáži alebo v práci, napíš nám a kto vie, možno nás a ostatných stážistov niečomu novému priučíš.